Cybersecurity Audits in the Energy Sector
November 28, 2025The 11th Judicial Package: Crypto Assets and Personal Rights
December 3, 2025
11. Yargı Paketi: Kripto Varlıklar ve Kişilik Hakları
27 Kasım 2025 tarihinde TCMM sunularak değerlendirilmeye başlanan 11. Yargı paketi kapsamında özellikle kripto varlıklar ve kişilik hakları ile ilgili hususlardaki değişikliklere değinmek isteriz.
1. Paket’te kripto varlıklar için günümüz teknolojileriyle işlenen suçlarla etkin mücadele edilmesi, mağduriyetlerin giderilmesi ve suçluların kolaylıkla edindiği haksız kazançların önlenmesi gerekliliğinden doğmuş olan temel düzenlemeler aşağıdaki gibidir:
1.1 Suçtan Elde Edilen Varlıkların Askıya Alınması ve Müsaderesi
Bankalar, ödeme hizmetleri veya kripto varlık hizmet sağlayıcıları nezdindeki hesaplarda bulunan ya da bu hesaplar aracılığıyla transfer edilen ve suçtan kaynaklandığına dair makul şüphe bulunan paralar veya belgeler üzerinde yeni denetim mekanizmaları getirilmektedir.
- Askıya Alma (Durdurma): Kripto varlık hizmet sağlayıcıları nezdindeki hesaplarda suça ilişkin paraların veya diğer varlıkların tespiti hâlinde, bu varlıkların transferinin veya işleminin önlenmesi amacıyla askıya alma işlemi uygulanabilmektedir.
- Amaç: Bu tedbirler, dolandırıcılık, hırsızlık ve banka veya kredi kartlarının kötüye kullanılması gibi suçlardan kaynaklanan haksız kazancın elde edilmesini engellemeyi ve mağduriyetlerin hızla giderilmesini amaçlamaktadır.
1.2. Bilgi ve Belge Talebi ve Paylaşımı
Suç soruşturmaları kapsamında ilgili kurumlardan bilgi talep etme ve paylaşma yükümlülükleri düzenlenmektedir:
- MASAK Bilgilendirmesi: Suçtan elde edilen varlık şüphesi kapsamında, banka, ödeme hizmeti sağlayıcısı veya kripto varlık hizmet sağlayıcısı tarafından, şüpheli kişinin toplam varlık/yükümlülük bilgileri ile yapılan tüm transferlere ilişkin bilgi ve kayıtların derhal Cumhuriyet Başsavcılığına bildirilmesi zorunludur.
- Savcılık Bilgi Talebi: Cumhuriyet savcısı, bir suç dolayısıyla mağduriyet yaşayan kişinin zararının giderilmesi amacıyla, ilgili banka, ödeme hizmeti sağlayıcısı veya kripto varlık hizmet sağlayıcısı nezdindeki hesap bakiyeleri veya yapılan işlemlere dair bilgi ve belgeleri talep edebilmektedir.
- Miktar Sınırlaması: Mağdurun zararının hızla karşılanması amacıyla, bu kapsamda talep edilebilecek hesap bakiyesi veya belge bilgisi, kişi başı 100.000 Türk Lirası ile sınırlıdır.
1.3. Uygulanacak Suç Kapsamı
Kripto varlık hizmet sağlayıcıları üzerinden yürütülen soruşturma ve kovuşturmalarda, özellikle nitelikli dolandırıcılık, hırsızlık ve banka/kredi kartlarının kötüye kullanılması gibi suçlarla ilgili olarak bu tedbirlerin uygulanabileceği belirtilmektedir.
Bu yeni düzenlemeler, günümüz teknolojileriyle işlenen suçlarla etkin mücadele edilmesi, mağduriyetlerin giderilmesi ve suçluların kolaylıkla edindiği haksız kazançların önlenmesi gerekliliğinden doğmuştur.
Kripto varlıklar üzerindeki bu düzenlemeler, bir yandan teknolojinin getirdiği karmaşık, sınır ötesi suçlarla mücadele etmeyi hedeflerken, diğer yandan da mağdurların yasal süreçler içerisinde hızlıca haklarına kavuşmasını sağlamayı amaçlayan, adli ve mali denetim mekanizmalarının genişletilmesi olarak görülebilir.
2. 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun’da (5651 sayılı Kanun) yapılan değişikliklere bakacak olur isek, Anayasa Mahkemesi kararları doğrultusunda, özellikle içeriğin çıkarılması ve erişimin engellenmesi tedbirlerinin uygulanma usullerini yeniden düzenlenmesi amaçlanmış ve 5651 sayılı Kanun’da yer alan İçeriğin Çıkarılması ve Erişimin Engellenmesi ve Kişilik Hakları İhlali başlıklı maddeler yeniden aşağıdaki gibi düzenlenmiştir:
2.1. İçeriğin Çıkarılması ve Erişimin Engellenmesi
5651 sayılı Kanun’un 8. maddesinin yer alan düzenleme Anayasa Mahkemesi’nin (“AYM”) ilgili kararı (E: 2020/76; K: 2023/172) sonrasında uyum sağlamak amacıyla bu tedbir uygulandığında, içeriğin çıkarılması ve sunuculardan veya barındırılan içerikten çıkarılması şeklinde internet ortamından çıkarılması öncelikli olarak tercih edilecek, gerekmediği durumlarda geri döndürülebilir şekilde internet ortamından çıkarılacaktır şeklinde revize edilmiştir. Ayrıca AYM Karari uyarınca, içeriğin çıkarılması ve/veya sunuculardan veya barındırılan içerikten çıkarılması şeklinde internet ortamından çıkarılması öncelikli olarak uygulanacak ve gerektiğinde geri döndürülebilir şekilde internet ortamından çıkarılması sağlanacaktır şeklinde ekleme de yapılmıştır.
2.2. Kişilik Hakları İhlali:
AYM tarafından daha önce iptal edilen 9. madde başlığı ve içeriği, kişilik haklarının ihlali durumunda müdahale edilmesini sağlamak amacıyla yeniden düzenlenmiştir. Yeni düzenleme ile, İçeriğin çıkarılması ve/veya erişimin engellenmesi tedbirinin uygulanabilmesi için, kişilik haklarının ihlal edildiğini iddia eden kişilerin, ihlalin gerçekleştiğine dair yeterli delil sunarak sulh ceza hâkimliğine başvurması gerekmektedir.
Başvuru sonrası, hâkim, incelemeyi makul süre içinde ve en geç dört saat içinde yaparak kararını verecek olup; kişilik hakkı ihlalinin açıkça anlaşıldığı hallerde, inceleme yapılmaksızın doğrudan içeriğin çıkarılmasına veya erişimin engellenmesine karar verilebilecektir.
2.3. Doğrudan Başvuru (4 Saat Kuralı):
Türkiye’de günlük erişimi bir milyondan fazla olan sosyal ağ sağlayıcıları nezdinde içeriğin çıkarılması gerektiğinde, kişi doğrudan sağlayıcının temsilcisine başvurur. Eğer sağlayıcı içeriği dört saat içinde çıkarmazsa veya erişim engelleme talebini yerine getirmezse, sulh ceza hâkimliğine başvurulabilir.
İşbu düzenlemeler, Paket’in Resmi Gazete’de yayımlandığı gün yürürlüğe girecektir


