2024/7 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi

 

2024/7 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi

Tasarruf Tedbirleri ile İlgili 2024/7 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi (“Genelge”) 17 Mayıs 2024 tarihinde 32549 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanmıştır ve 17 Mayıs 2024 (“Yürürlük Tarihi”) tarihinde yürürlüğe girmiştir. Genelge ile, kamu hizmetleri ve yatırım projelerinin bütçe sınırları içinde, tasarruf anlayışı ile yürütülmesi amaçlanmıştır. Kamu kurumları, kendi mevzuatlarında belirtilen faaliyet alanları dışında harcama yapmayacak ve ihale şartnameleri ile ilgisi olmayan hususları eklemeyeceklerdir. Ayrıca, kamu kurumları alımlarını ortak alım yoluyla ve Türkiye Cumhuriyeti Hazine ve Maliye Bakanlığı’na (“Bakanlık”) bağlı Devlet Malzeme Ofisi (“DMO”) aracılığıyla gerçekleştireceklerdir. DMO Genelge hakkında yayınladığı 28.05.2024 tarihli “Tasarruf Tedbirleriyle İlgili 2024/7 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi Hakkında” adlı manşetle kamu kurum ve kuruluşların mal ve hizmet alım taleplerinin Genelge’ye uygunluğu kendileri tarafından değerlendirilip DMO Genel Müdürlüğü’nün internet sitesinde yayınlanan “Taahhütnameler” doldurularak işlemlere devam edilebilecektir. Genelge’de düzenlenen tedbirlerin uygulanmasının takibi ve denetimi Türkiye Cumhuriyeti Hazine ve Maliye Bakanlık tarafından yapılacak ve yetki verilen kurumlar tarafından yönetilecektir.

Genelge, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname kapsamındaki tüm kamu idareleri, il özel idareleri, belediyeleri, bağlı kuruluşları, birlik, müessese ve işletmeleri, kamu iktisadi teşebbüsleri ve özelleştirme kapsamındaki kamu kuruluşları ile fonlar, döner sermayeleri kapsamı içerisine almaktadır.

Taşınmazlara ilişkin olarak düzenlenen hususlar:

  • Kamu kurum ve kuruluşları, Yürürlük Tarihi itibariyle 3 yıl boyunca yurt içinde ve yurt dışında yeni hizmet binası satın almayacak, kiralamayacak, inşa etmeyecek veya bu amaçla arsa ya da arazi almayacak ve kamulaştırma yapmayacaktır. Ancak, deprem riski nedeniyle yıkım kararı verilen binalar için Genelge inşaata Genelge’de belirtilen belirli koşullarda izin vermiştir. İhtiyaç fazlası hizmet binaları, ihtiyacı olan diğer kurumlara tahsis edilecek ve hizmet binası kiralamaları hızlı bir şekilde sonlandırılacaktır.

Resmî taşıtlara ilişkin olarak düzenlenen hususlar:

  • Kamu kurum ve kuruluşları Yürürlük Tarihi itibariyle 3 yıl boyunca yeni taşıt edinmeyecektir. Savunma ve güvenlik hizmetleri için araçları acil ve zorunlu hallerde edinilebilecektir.
  • Kamu taşıtlarının yerli ve elektrikli taşıtlara dönüştürülmesi amaçlanmıştır; kullanımdaki taşıtların tasfiye edilmesi kaydıyla elektrikli taşıt satın alınabilecektir.
  • Mevcut taşıt kiralama sözleşmelerinin süresi sona ermesi durumunda yeniden kiralanması için izin alınması gerekecektir.
  • İlgili mevzuatındaki makam ve hizmetler hariç, hibe dâhil yabancı menşeli taşıt kullanılmayacaktır.
  • 237 sayılı Taşıt Kanunu’na ekli (1) ve (2) sayılı cetvel kapsamındaki kişilere tahsis edilen taşıtlar dışında hiçbir makama taşıt tahsis edilmeyecektir.
  • Kamuda taşıt edinim, kullanım ve tasfiye süreçlerinin yönetilmesi amacıyla Bakanlık tarafından geliştirilen Kamu Filo Yönetim Sistemi uygulanmaya başlanacak ve ilgili kaydı olmayan taşıtlar kullanılmayacaktır.

Haberleşme giderlerine ilişkin olarak düzenlenen hususlar:

  • Kamu kurum ve kuruluşları, tebligat işlemlerini elektronik tebligat sistemleri üzerinden yapacak ve yasal olarak bu sistemlere dahil olmayan bireylerin de bu sistemleri kullanmaları teşvik edilecektir. Bütün yazışmalar elektronik bilgi yönetim sistemi kullanılarak gerçekleştirilecek ve fiziki posta gönderimi yapılmayacaktır.
  • Kurumca bütün yazışmalar elektronik bilgi yönetim sistemi üzerinden gerçekleştirilecek ve bundan sonra ilgili sistemde saklanılacak, fiziksel arşiv bulundurulmayacaktır.

Personel görevlendirmeleri ilişkin olarak düzenlenen hususlar:

  • Kamu kurum ve kuruluşlarında gerçekleştirilen hizmet içi eğitimler, konferanslar, seminerler ve benzeri faaliyetler genellikle uzaktan erişim yöntemleriyle yapılacaktır; ancak yüz yüze gerçekleştirilmesi zorunlu durumlar halinde kamu tesisleri, tercihen asgari düzeyde kamu personeli ile yürütülecektir.

Basın ve yayın giderleri ile kırtasiye ve demirbaş alımlarına ilişkin olarak düzenlenen hususlar:

  • Kamu kurum ve kuruluşları ve faaliyetlerini tanıtmaya yönelik yayınlar basılması zorunlu olduğu durumlar hariç basılmayacak, bunların hazırlanması ve paylaşımı tamamen elektronik ortamda gerçekleştirilecektir.
  • Kamu görevlilerini tebrik ve kutlama mesajlarını elektronik ortamda gönderilmesi; ajanda, takvim, plaket, hatıra, hediye, eşantiyon gibi malzemelerin alım, basım ve dağıtımı yapılmaması düzenlenmiştir.
  • Zorunlu haller dışında Yürürlük Tarihi itibariyle 3 yıl boyunca büro malzemesi, makine-teçhizat, bilgisayar ve benzeri demirbaş alımları yapılmayacak, varlıkların ekonomik ömrü tamamlanmadan elden çıkarılmayacaktır.
  • Temsil ve ağırlama ödeneklerinde sınırlamalara gidilerek uluslararası toplantılar dışında kutlama gibi faaliyetler için organizasyonlar düzenlenmeyecek, hediye verilmeyecek ve ödeme yapılmayacaktır.
  • Basın ve yayın organlarına ilan-reklam verilmesi ise belirli zorunluluklar dışında gerçekleştirilmeyecektir.

Personel giderlerine ilişkin olarak düzenlenen hususlar:

  • Kamu personeli zorunlu olmadıkça fazla çalışma ücreti almayacak ve fazla çalışma giderleri minimum seviyede tutulacaktır.
  • İşçilerin yıllık ücretli izin hakları ilgili yıl içinde kullanılacak ve kullanılmayan izinlerin kullandırılması için gerekli önlemler alınacaktır.
  • Sendikal sözleşmelerde belirtilen koruyucu giyim ve donanım malzemeleri, ilgili hizmetlerde çalışan personele verilecek ve nakdî ödeme yapılmayacaktır.

Bahsedilen tedbir ve yeni düzenlemelerin yanında enerji ve su kullanımına dair enerji ve kaynak tasarrufu yapılması için kamu kurum ve kuruluşlarını yenilebilir kaynaklar kullanmaya yöneltmiştir. Personel servisi hizmetine dair ise toplu taşıma olan bölgelerde bu hizmetin alınmaması ve/veya durdurulmasına karar verilmiştir.

Genelge’nin Yürürlük Tarihi itibari ile henüz imzalanmamış olan kamu kurum ve kuruluşlarının tüm mal ve hizmet alımları ile yapım işleri ihaleleri işbu Genelge’nin düzenlediği hususlara uygun olması gerekmektedir. Aksi halde ihaleler iptal edilecektir. Buna ek olarak, Genelge’nin hükümlerine aykırı iş ve işlem sergilendiğinde Cumhurbaşkanlığı ve ilgili idareler tarafından yaptırım uygulanacaktır.

Genelge uyarınca zorunlu ihtiyaçlar veya izin gerektiren durumlar için bakanlıklar, bağlı ve ilgili kuruluşlar ile diğer idareler Cumhurbaşkanlığından, il özel idareleri İçişleri Bakanlığından, belediyeler ise Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığından izin alacaktır. Kamu idareleri, Cumhurbaşkanlığından izin talep etmeden önce Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Strateji ve Bütçe Başkanlığından görüş almalıdır.

Sonuç olarak, Genelge, kamu hizmetlerinin ve yatırım projelerinin bütçe sınırları içinde, tasarruf anlayışı ile yürütülmesini amaçlamaktadır. Genelge, kamu kurumlarının faaliyet alanları dışında harcama yapmamasını, ortak alımlar yoluyla maliyetleri düşürmesini ve enerji, su, personel, taşıt ve iletişim giderlerinde tasarruf sağlamasını hedeflemektedir. Bu düzenlemelerle, kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılması, israfın önlenmesi ve mali disiplini artırılması hedeflenmektedir.

This article has been co-authored by Ecem Akyiğit, and Selin Önbilgin

Senem Gölge Yalçın
In Socials: